Seoses e-kaubanduse ja tarbijate ostukäitumise muutumisega, on kahtlemata muutunud ka kaubandus ise, pannes kaubandusettevõtted olukorda, kus edu ennustatakse neile, kes suudavad muutuvate tingimustega kiiresti ning oskuslikult kohaneda. Hansab AS kaubanduslahenduste müügijuht Ott Viirmann toob välja neli tehnoloogilist lahendust, mis aitavad füüsilist kaubanduspinda pidavatel ettevõtetel paremini kliendikäitumisest aru saada.
E-kaubanduse üheks eeliseks võrreldes traditsioonilise kaubanduskeskkonnaga on olnud mõõdetavus. E-poe puhul on teada kui palju on külastajaid, kui kaua nad poes aega veedavad, mida vaatavad, mis kanaleid kaudu poodi jõudsid jne. Aga tavapoe puhul? „Kahjuks teavad paljud kaupmehed siiani oma ostjatest vaid ostustatistikat või heal juhul igakuist külastajate arvu,“ sõnab Viirmann. „Kliendianalüütika puhul on täna võimalik valida mitme erineva tehnoloogia vahel ning enne investeeringu tegemist tasub kindlasti läbi mõelda, milliseid andmeid, millise täpsusega ja milliste juhtimisotsuste langetamiseks vaja oleks.“
Kõige lihtsam lahendus saamaks infot kaupluse üldise külastatavuse kohta on infrapunatehnoloogial põhinev kliendiloendur, mis paigaldatakse kaupluse sissepääsule. Sageli on sellel tehnoloogial töötav kliendiloendur integreeritud ka turvaväravatesse. Üldjuhul on võimalik antud loenduritega saada külastatavuse info kätte ka kellaajaliselt, mis võimaldab planeerida paremini tööjõuressurssi kaupluse avamisaegadel.
Videoanalüütika on viimastel aastatel üks enim arenenud tehnoloogiaid, mis on integreeritud ka kliendianalüütikasse. Infrapunast täpsem ning rohkem võimalusi pakkuv on 3D kliendiloenduskaamera, mis paigaldatakse kaupluse sissepääsule või lakke ning mis vaatleb valitud pinda ülalt. Olenevalt mudelist ja paigalduskõrgusest suudab üks kaamera vaadelda kuni ca. 65 m² pinda, kuhu on võimalik määrata enim huvi pakkuvad alad, kus klientide tegevuste kohta andmeid kogutakse. Lisaks üldisele külastatavusele, võimaldab 3D kaamera abil töötav lahendus aru saada, mida klient kaupluses teeb, kus käib ning millistes tsoonides kui palju aega veedab. Selline info võimaldab mõõta näiteks turunduse efektiivsust või ka teeninduse kiirust.
Lisaks 3D kaamerale on videoanalüütikal toimivaid lahendusi teisigi. Näiteks on olemas lahendused, mis suudavad kaamerasse paigaldatud spetsiaalsete sensorite abil aru saada, mis soost ning mis vanuses on külastajad, kes kaupluses käivad. Saadud info põhjal on võimalik teadlikumalt sihtida turundussõnumeid või isegi otsustada, kas tohib isikule müüa tooteid, mille ostmiseks on seatud vanusepiirang.
Tänapäeval on enamikul inimestest taskus nutitelefonid. Ka seda saab klientide paremaks tundmaõppimiseks ära kasutada. Wifi-analüütika sensor loeb sellisel juhul sisselülitatud wifi funktsiooniga seadmeid ning võimaldab aru saada, kui paljud külastajatest on mingil ajaperioodil korduvad ning kui paljud on unikaalseid. Samuti on võimalik aru saada kliendi liikumisteekonnast ning kui paigaldada sensor ka kaupluse esisele alale, saada teada konversioonimäär, kui paljud mööda jalutavatest potentsiaalsetest klientidest tegelikult kauplust külastavad.
Tänapäevased tehnoloogilised lahendused võimaldavad vältida pimesi tehtavaid juhtimisotsuseid ning nagu juhtimisteadlane Peter Drucker on öelnud: „Mida ei saa mõõta, ei saa ka paremaks muuta.“ Õige otsuse tegemiseks soovitab Viirmann pidada nõu spetsialistidega ning mõelda välja, millistest andmetest tuntakse täna otsuste tegemisel kõige enam puudust.